Autobus międzymiastowy Jelcz 043 DAL, zwany ogórkiem wyprodukowany został w 1975 roku przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe. 18 marca 1975 trafił do Oddziału PKS w Bielsku-Białej przy ówczesnej ul. PKWN 54. Otrzymał numer rejestracyjny SU-76-53, następnie zmieniony na BBB243N. Podczas swojej służby w PKS autobus przejechał około 600 000 km. W tym czasie przeszedł trzy naprawy główne w SZNS w Nowym Sączu i LZNS w Lublinie. Po zakończeniu służby w Bielsku-Białej, w styczniu 1984 roku autobus trafił do RSP „Przyszłość” w Rudołtowicach koło Pszczyny, gdzie otrzymał numer rejestracyjny KAE603N. Niestety nie posiadamy żadnych informacji jak wyglądała praca i naprawy naszego ogórka podczas eksploatacji w RSP. Następnym właścicielem autobusu, od maja 1989 roku był jeden z Ludowych Zespołów Sportowych na Żywiecczyźnie, gdzie Ogóreczek jeździł do 1992 roku. Później został wycofany z eksploatacji i służył jako podręczny magazyn na siano, słomę itp.
W marcu 2007 roku został „upolowany” przez dobrze „zakręconego” miłośnika. Po wielu nieprzespanych nocach, setkach przegadanych godzin z innymi pozytywnie zakręconymi ludźmi, oraz trzech miesiącach niełatwych negocjacji z małżonką zdecydowałem o zakupie tej kupy złomu i odbudowie jedynego na Podbeskidziu, historycznie związanego z naszym regionem Jelcza Ogórka. W czerwcu 2007 roku rozpoczęły się poszukiwania wykonawcy remontu, a jednocześnie demontowane było wnętrze autobusu (poszycie dachu i ścian, podłoga, listwy ozdobne, półki bagażowe) by odsłonić elementy blacharki. 11 grudnia 2007 zdecydowaliśmy o wykonaniu remontu blacharki. W ten sposób historia zatoczyła koło, nasz ogór znów trafił na teren bielskiej zajezdni PKS, do firmy blacharskiej zajmującej się naprawami jeżdżących dzisiaj tam autobusów.
Remont trwał w zmiennym tempie. Za datę jego zakończenia uznajemy dzień, w którym o własnych siłach wyjechał z zajezdni PKS. Było to 18 marca 2015 roku, czyli równo 40 lat po tym jak pojawił się tam po raz pierwszy.
Z remontem jest związanych wiele firm i wielu ludzi, którym zależy na odbudowie tego cacka. Zdecydowana większoć z nich pomaga nam za całkowitą darmochę. Dziękuję Im bardzo i mam nadzieję, że zostanie Im to wynagrodzone dobrą zabawą podczas przyszłych wyjazdów i wycieczek odbudowanym ogórkiem. W razie potrzeby służę również swoją wiedzą w temacie remontu ogórka
Zapraszam do obejrzenia znajdującej się poniżej historii Ogórka w obiektywie.
Grzegorz Harmata
Historia naszego ogórka w obiektywie.
Ogórek”, czyli transportujemy nasz zabytek do Bielska-Białej
„Akcja PKS”, czyli Ogórek przyciągnięty przez Stara 200 na zajezdnię PKS
„Obracamy Ogórka”, czyli przestawianie Ogórka podczas montażu nowego poszycia nadwozia
„Po jeździe próbnej”, czyli Ogórek odpoczywa po kilku rundach wykonanych po zajezdni PKS
Za nami już wiele prac przy przywracaniu świetności naszemu Ogórkowi, by to zilustrować chcemy pokazać jak poszczególne elementy wyglądały przed naprawą oraz jak zostały przedstawione w katalogu części zamiennych. Naprawiona jest kratownica autobusu poniżej linii okien, wymieniono poszycie ścian bocznych
Odbudowane są bagażniki
Nowa jest podłoga przedziału pasażerskiego
Na montaż oczekują odnowione siedzenia obite nową tapicerką
Z laminatu wykonano nowe poszycie przednich narożników
Blask odzyskała tablica rozdzielcza
Odnowiono ściankę działową kierowcy
Osłony kół już jak nowe
Gotowe nowe tabliczki informacyjne
Kultowa kierownica jak nowa
Nowy stopień kierowcy
Na montaż czekają składane siedzenia
Kolejny detal to odnowione wycieraczki
Obowiązkowym elementem wyposażenia jest stylowy zegar
Odtworzone zostało poszycie ścian bocznych i dachu
Kolejne elementy oczekujące na montaż w naszym Ogórku
Prace remontowe na ósme urodziny Ogórka
Podczas eksploatacji naszego autokaru od 2015 roku wykonaliśmy wiele napraw niektóre były zaplanowane a czasami wynikały z mniejszych lub większych awarii. W czasie pandemii w 2020 roku postanowiliśmy wyremontować skrzynie biegów, ponieważ przy odbudowie ogórka z racji dobrej kondycji nie była remontowana. Udało nam się zakupić pakiet części z rozbiórki autobusów gdzie były dwa silniki, dwie skrzynie biegów, tylny most, przednia belka, resory przednie i tylne i wiele innych razem ok. 5 ton! Z tej racji postanowiłem wyremontować rezerwową skrzynię biegów a gdy nadarzy się okazja to włożyć do autobusu. Okazja przyszła gdy znalazłem firmę w Czechach, która na podstawie moich mocno zużytych wałów napędowych wykonała nowe, cała ta operacja trwała trzy tygodnie i wtedy to wymieniliśmy skrzynie biegów i tarczę sprzęgła. Z powodu awarii tylnego mostu jesienią 2022 r. byliśmy zmuszeni skorzystać znowu z zakupionych starych części. Całą zimę trwał remont gdzie zostały wymienione wszystkie z jedenastu łożysk, uszczelniacze i wszelkie uszczelki, śruby z nakrętkami. Most będzie niebawem założony w autobusie, zostaną sprawdzone hamulce i elementy zawieszenia. Przez te kilka lat wykorzystywaliśmy wszystkie informacje o wrakach autobusów i wiele udawało się kupić, z myślą o częściach zamiennych do naszego auta. Z tych właśnie zapasów mamy w bardzo dobrym stanie hak-zaczep do przyczepy, jest obecnie odnawiany i wkrótce zostanie założony do naszego Jelcza. Poniżej przedstawiamy fotorelacje z przywozu i rozbiórki wraków oraz z ostatnich remontów. Wszystkim którzy przekazali nam cenne informacje doprowadzające do zakupu części serdecznie dziękujemy i prosimy o jeszcze!